SET INDUKSI
- Guru menunjukkan sebuah botol minuman yang berisi air sarsi kepada murid.
- Guru bersoal jawab dengan murid: Apakah benda ini?; Apakah yang terdapat di dalam botol ini?
- Guru menerangkan isipadu cecair boleh disukat.
- Guru mengaitkan dengan tajuk yang diajar pada hari ini.
LANGKAH 1
- Guru menunjukkan satu bekas yang kosong dan sebaldi air.
- Guru menunjukkan cara mengukur dengan memasukkan air menggunakan gelas ke dalam bekas tersebut sehingga penuh.
- Murid diminta mengira bilangan gelas air yang dimasukkan bersama-sama.
- Guru membincangkan hasil jawapan bersama murid.
LANGKAH 2
- Murid dibahagikan kepada empat orang dalam satu kumpulan.
- Setiap kumpulan diminta melantik seorang ketua dan pencatat.
- Guru membekalkan kepada setiap kumpulan dengan 3 bekas kosong berlabel A, B dan C, gelas plastik dan sebuah baldi berisi air.
- Setiap kumpulan diminta mengira bilangan gelas air yang diperlukan untuk memenuhi ketiga-tiga bekas tersebut. Murid diminta merekodkan jawapan mereka seperti jadual di bawah.
- Wakil setiap kumpulan diminta membentangkan jawapan mereka.
- Guru membincangkan jawapan bersama murid.
LANGKAH 3
- Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
- Murid menjawab soalan yang diberikan.
- Guru menyemak jawapan bersama murid.
LEMBARAN KERJA 1
LEMBARAN KERJA 2
PENUTUP
Guru bersoal jawab dengan murid dan membuat rumusan keseluruhan.